سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[دانشمند] هنگامی که از آنچه نمی داند پرسیده شد، ازگفتن «خداوند داناتر است» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]

شمیم وصل

Powerd by: Parsiblog ® team.
سه روایت و یک حکایت(چهارشنبه 85 بهمن 4 ساعت 11:21 عصر )

                    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین 
   ------------------------------------------------------------------
   ------------------------------------------------------------------
   اول دو روایت در مورد امام حسین(ع)  بگم دلتون گرم بشه :
   پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : احب الله من احب حسینا.
   خدا دوست بدارد کسی را که حسین را دوست دارد.
                                                     بحارالانوار، ج 37،ص74
   امام صادق علیه السلام میفرمایند :
   هرگونه ناشکیبایی و گریستن مکروه است ، مگر ناشکیبایی
   و گریستن بر حسین (ع).
                                                     بحارالانوار، ج 44 ، ح9
   ------------------------------------------------------------------
   ------------------------------------------------------------------
   و حالا یه روایت دیگه از نهج الفصاحه در مورد برآوردن حاجت :
   رسول اکرم(ص) میفرمایند :
   هرکس به دنبال برآوردن حاجت برادر(خواهر) خویش باشد
   خداوند در پی برآوردن حاجت اوست .

   و یک حکایت هم در همین زمینه :

   واقدی مورخ ، محدث ، منشی و دانشمند دربار عباسیان میگوید:
   دو رفیق داشتم که یکی از آنها از سادات هاشمی بود... و رفاقت
   ما سه نفر به حدی صمیمانه بود که در حقیقت یک روح بودیم اندر
   سه بدن .
   یکی از سالها، ایام عید، گرفتار فقر و تهیدستی شدم. همسرم
   بمن گفت :من و تو میتوانیم با تمام سختیها و ناراحتیها بسازیم
   ولی این بچه ها دل مرا آتش زده اند، زیرا سایر بچه ها را میبینند 
   که لباس نو پوشیده اند در حالی که لباس اینها کهنه و پاره است
   اگر میتوانی فکری بکن و پولی به دست آور تا برای کودکان لباس 
   تهیه کنیم ...
   در اندیشه فرو رفتم ، ولی فکرم به جایی نرسید.
   آخرالامر نامه ای برای دوست هاشمی ام نوشتم و از او درخواست
   کردم که آنچه برایش ممکن است به من کمک کند.
   رفیقم کسه ای سر به مهر برایم فرستاد و اطلاع داد که هزار درهم
   در آن موجود است . اما هنوز کیسه را نگشوده بودم که فرستاده ی
   رفیق دیگرم آمد و برای او اظهار تهیدستی و در خواست کمک کرد!
   من هم کیسه را باز نکرده ، برای او فرستادم ...
   فردای آن روز رفیق هاشمی ام به خانه ی ما آمد و بی مقدمه گفت
   به من راست بگو ، کیسه ی پولی را که دیروز برایت فرستادم چه
   کردی؟!
   من تمام ماجرا را برای او شرح دادم .
   او لحظاتی سر به زیر انداخت و سپس گفت :  دیروز که تو پیغام
   دادی و از من کمک خواستی دیناری جز این کیسه نداشتم .
   آن را برای تو فرستادم و برای تامین مخارج خودم نامه ای به رفیق
   دیگرمان نوشتم و از او کمک خواستم . او کیسه ی سر به مهر
   خودم را که برای تو فرستاده بودم! برایم فرستاد. من از دیدن آن
   بسیار تعجب کردم تا اکنون که ماجرا را روشن ساختی .
   واقدی میگوید : آ هزار درهم را سه نفری تقسیم کردیم و یکصد
   درهم را به همسر من تسلیم کردند ، تا این که این ماجرای عجیب
   به گوش خلیفه رسید . خلیفه مرا طلبید و سرگذشت ماجرا را از
   من پرسید . من عین واقعه را برایش شرح دادم . او دستور داد به 
   هر یک از ما  دوهزار دینار و به همسرم یک هزار دینار جایزه دادند!


» وصال
»» نظرات دیگران ( نظر)

خلاصه کتابهای آسمانی(دوشنبه 85 دی 25 ساعت 3:7 صبح )

  امام جعفر صادق علیه اسلام به شاگرد خود فرمود :
  تاکنون چه از من آموخته ای؟
  شاگرد عرض کرد : هشت مسئله .
  امام صادق (ع) : برای من بیان کن !
  شاگرد :
  اول : میدانم که هر دوستی (زن ، فرزند، مال ، جاه ، مقام و ...)
  در وقت مرگ از من جدا میشود از این رو سعی میکنم که دوستی
  برای خود انتخاب کنم که نه تنها از من جدا نمیشود بلکه پیوسته
  مونس و رفیق من است و آن کار نیک است چنانکه خداوند میفرماید:
  ((من یعمل خیرا یجز به )) سوره نساء آیه 123
  هرکس کار نیک انجام دهد پاداشش باو داده میشود .
 
  دوم : من می بینم جمعی از مردم به پدر و مادر و قبیله خود میبالند
  و عده ای به مال و فرزند خود افتخار میکنند.
  ولی تا آنجا که میدانم ، افتخار و بزرگی در اینها نیست شرافت و
  افتخار در پرهیزکاری است چنانکه خداوند عالم میفرماید : 
  ((گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است )).
  پس من کوشش میکنم که نزد خداوند بزرگوار و گرامی باشم.
 
  سوم : میبینم مردم به لهو و لعب و خوشگذرانی اشتغال دارند ولی
  خداوند میفرماید : (( کسی که از مقام عدالت و عظمت خداوند بترسد
  و خود را از خواهش های نفسانی باز دارد جایگاه او بهشت میباشد))
  از این جهت من جدیت میکنم که خود را مورد رضا و خشنودی خداوند
  قرار دهم.
 
  چهارم : من می بینم هر کس چیزی بدست می آورد که نزد او با ارزش
  می باشد کوشش میکند که آنرا خوب نگهداری نماید،  اما پروردگار
  عالم میفرماید : (( کیست که به خدا قرض الحسنه دهد تا خداوند
  آنرا زیاد گرداند و نزد او پاداش فراوان است )).
  لذا من وقتی چیزی بدست آوردم که مورد علاقه من است آن را نزد
  خداوند ذخیره میکنم که برایم خوب نگهداری نماید تا وقت نیازمندیم.
  چون هر چه نزد خودم باشد از بین میرود.
  
  پنجم : من میبینم که مردم در مورد مال و روزی به هم حسد و رشک 
  می ورزند در صورتیکه خداوند عزیز میفرماید :
  ((ما روزیهای آنان را در دنیا میانشان قسمت نموده ایم و بعضی را بر
  بعض دیگر در مراتبی برتری داده ایم))
  از این رو هرگز بر کسی حسد نمیبرم و چیزیکه از دستم رفت بر آن
  افسوس نمی خورم .
  
  ششم : من مشاهده میکنم که مردم بر سر نعمت های دنیا و بواسطه
  کینه هایی که در دل دارند باهم دشمنی و عداوت می کنند ولی
  خداوند می فرماید : (( شیطان دشمن شماست پس او را دشمن خویش
  قرار دهید)) و از این نظر پیوسته با شیطان دشمنی و عداوت مینمایم.
 
  هفتم : من میبینم که تمام جدیت و کوشش مردم برای بدست آوردن
  ثروت و جمع کردن مال است در صورتیکه پروردگار عالمیان میفرماید :
  (( ما جن و انس را برای عبادت(عبودیت) آفریده ایم.))
  و باز می فرماید : ((ما از آنان روزی نخواسته ایم )).
  و من میدانم که وعده خداوند صحیح و گفته او درست می باشد از این
  رو من دلخوش به وعده او و راضی به گفته اش هستم و فقط کوشش 
  که آنچه از من خواسته است انجام دهم .
  
  هشتم : من ملاحظه میکنم که بعضی از مردم اعتمادشان به بدنهای
  سالم خویش است و عده ای به ثروت فراوان خود دلخوش اند و جمعی
  تکیه گاهشان به افرادی(ضعیف) مانند خوشان میباشد ولی من دیده ام
  خداوند متعال میفرماید : (( هرکس پرهیزکار باشد خداوند راه گشایش
  برای او قرار میدهد و روزی او را از جائی که گمان نمی برد میدهد و 
  کسیکه اعتمادش بخدا باشد ، خداوند او را کفایت میکند)).
  پس من تکیه گاه خود را فقط خداوند عالم قرار دادم .
  امام صادق فرمودند : بخدا سوگند خوب درک کرده ای!
  امام صادق علیه السلام سپس فرمود : بخدا سوگند تورات و انجیل
  و زبور و قرآن و سایر کتابها در همین مسائل خلاصه میگردد.


» وصال
»» نظرات دیگران ( نظر)

امامت ، تداوم رسالت(یکشنبه 85 دی 17 ساعت 3:42 صبح )

 

عید سعید غدیر عید ولایت علوی بر علوی مداران عالم امکان مبارک باد

                                                                     امامت، تداوم رسالت
                 خداى سبحان امامت را ادامه رسالت وهمتاى آن مى‏داند. از این رو در حادثه جهانى غدیر خم به
                
پیامبر اکــرم صلّى‏اللَّه‏علیه‏وآله، فرمود: اگر نصب على بن ابى طالب على، علیه‏السلام، رابه دست
                 خود انجام ندهى و ولایت
را تببین نکنى اصلا به رسالت الهى عمل نکرده‏اى؛ یعنى رسالت منهاى
                 امامت معادل رسالت منهـــــاى رسالت است؛ زیرا آنچه اساس رسالت را حفظ مى‏کند همان امامت
                 است.
                 بهترین معرّف براى عظمت روز غدیر و حادثه جهانى این روز، قرآن و عترت است.
                 چه حـادثه‏اى در روزهجدهم ماه ذى حجه در سرزمین غدیر رخ داد که این روز را براى ابد عید
                 کرد؟ خداى سبحان در سوره مائده
به رسول اکرم، صلّى‏اللَّه‏علیه‏وآله، مى‏فرماید:
                 یا أیّها الرسول بلّغ ما أفنزل الیک من ربّک و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته و اللّه یعصمک من النّاس.
                 گرچه پیامبر داراى مقام نبوت نیز هست، لیکن دراین پیام آسمانى رسالت او مطرح است.ازاین رو
                 با خطاب »یا أیّها النبى« آغاز نشد. گزینش عنوان »رسالت« از یک سو، مجهول آوردن فعل
                 »أفنزل« که نشانه اهمیت
                 مطلب است از سوى دیگر ونیز انتخاب عنوان »ربّک« که نشانه آن است که تـــو عبد آن ربّى و
                 او مولاى تواست و تو باید از او اطاعت کنى، از سوى سوم، نشانه اهمیت آن مطلب است.
                 دو عنوان رسالت وربوبیت که دراین آیه آمده نشانه آن است که از منظر قرآن کریم در غدیرخم
                 که عید بزرگ ولایت است، نعمتهاى معنوى الهى به برترین حد و بالاترین نصاب خود رسید و
                 چون نعمتى برترازولایت على و اولاد على، علیه‏السلام، نیست، عید غدیر برترین اعیاد امت اسلامى
                 است.رسالت پیامبر و ربوبیت خدا هر دو در آفرینش رویداد جهانى غدیر خم نقش دارد، یعنى خدایى
                 که پروردگاربشراست، باید آنها را بپروراند و پرورش بشر بدون شریعت و مجرى شریعت میسور
                 نیست و تو رساننده این پیامى از این جهت که رسولى و با مردم رابطه دارى در اینجا موظفى، نه از
                 آن جهت که نبى هستى.     

                                                                                                     آیت الله جوادی آملی

حکایت

                                   حضرت علی علیه السلام از اسب پیاده شدند و افسار را به یک نفر سپردند

                                   تا وارد مسجد شوند آن شخص دهنه و افسار را بیرون آورد و فرار نمود!

                                   امام علی از مسجد بیرون آمدند در حالی که در دست خود دو درهم گــــــرفته

                                   بودند تا در مقابل نگهداری اسب به آن شخص بدهند ، ولی دیدند مرکب بدون

                                   لجام ایستاده است ! به دستور آن حضرت ، خواستند از بازار لجام بخــرند که

                                   همان لجام در دست یک نفر دیده شد و معلوم گردید که ســـارق ، آن را به دو

                                   درهم فروخته و رفته است.

                                   چون این مطلب را به آن حضرت گزارش دادند.فرمود :  جـــــز ایـــن نیست که

                                   بنده ای به واسطه ی ترک صبر ، روزی حلال خود را بر خود حـــرام می کند ،

                                   در حالی که بیش از آنچه مقدورش بوده ، به دست نیاورده است!
                                                

                                                                شرح نهج البلاغه - ابن ابی الحدید - جلد 3 و 4 - ص 160



» وصال
»» نظرات دیگران ( نظر)

دو حدیث ، دو حکایت(یکشنبه 85 دی 10 ساعت 3:19 صبح )

 

 

                    ______________________________________________________

                                                                1

                    ______________________________________________________

                    حدیث اول :

                    امام رضا علیه السلام می فرمایند :
                    به پروردگار ، خوش گمان باشید ، زیرا خدای عزیز و بلند مرتبه می فرماید :
                    من نزد گمان بنده ی مومن خویشم ‍، اگر گمان او خوب است ، رفتــــار من
                    خوب ، و اگر بد است ، رفتار من هم بد باشد.
                                                                               اصول کافی - شیخ کلینی

                    حکایت اول : 

                    در خبر است که روزی جبرئیل و میکائیل با هم مناظره میکردند .
                    جبرئیل گفت : مرا شگفت آید که با این همه جفاکاری و بی حرمتی بندگان
                    از بهر چه ‍، خداوند بهشت را آفریده ؟!
                    میکائیل گفت : مرا از آن شگفت آید که خداوند با آن همه فضل و کرم و رحمت
                    که بر بندگان دارد ، چگونه دوزخ را آفریده؟!
                    از طرف خداوند متعال خطاب آمد که : از میان هردوی شما ، آن را دوست تر
                    دارم که به من گمان نیکوتر دارد . یعنی میکائیل ! که رحمت و حلم را بر نقمت
                    ( انتقام ) و غضب برتری می دهد .
                                                                                        کشف الاسرار - میبدی

                     ________________________________________________________
                                                                   2

                     ________________________________________________________
                     حدیث دوم  :

                     رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند :
                     معده خانه ی دردها و رنج هاست . و پرهیز کردن ، سر همه دواها ...
                                                              بحارالانوار - علامه مجلسی - ج 65 - ص 123

                     حکایت دوم  :

                     طبیب هارون الرشید ، مردی نصرانی بود به نام ((بختیشوع)).
                     روزی بختیشوع به واقدی گفت : آیا در قرآن شما چیزی از علم طب هست ؟
                     واقدی گفت : بلی ، حق تعالی تمام طب را در نیم آیه جمع فرموده و آن آیه ی
                     کلوا واشربوا و لا تسرفوا
                     گفت : از پیغمبر شما چیزی در این باب رسیده ؟
                     گفت : بلی ، جمله ی طب را در چند کلمه جمع فرموده : معده خانه دردها و
                     رنج هاست و پرهیز کردن سر همه ی دواها ، و هر نفس را آن قدر باید به آن
                     داد که عادت کرده است .
                     طبیب نصرانی گفت : کتاب شما و پیغمبر شما ، از طب فروگذار نکرده و برای 
                     جالینوس چیزی نگذاشته است.

                                                                      تفسیر مجمع البیان - شیخ طبرسی

                           

                                      عید سعید قربان مبارک باد


» وصال
»» نظرات دیگران ( نظر)

عرفان عملی 2(جمعه 85 دی 1 ساعت 8:38 عصر )

                         
     

                         چون مطلب عرفان برای بعضی از دوستان سنگین بـــود و برخی نیز استقبــال کردند 
                         این پست را در دو قسمت می نویسم که هر دو گروه استفاده کنند :
                     --------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                 عرفان عملی 2 
                     --------------------------------------------------------------------------------------------

                     قرآن و احادیث نبوی و نهج البلاغه ، آشکارا نشــــان می دهد که بعضی از اصــول و مسائـــل
                     تصوف، از قبیل وحدت وجود ، ریاضت ، فنا ، شهود و رمز و راز در معارف ، اگـــر مشروع
                     و مقبول هم بـــــاشند ، در متن تعالـیم دینی قــــــــرار ندارند. این موضوع را می تــوان به دو 
                     صورت مورد بهره بـــرداری قرار داد : یکی اینکه عــــــرفان را مکتبی بدانیم در مقــابل دین و 
                     شریعت ، و عارفــــان را التقاطی و اهـــــــل بدعت به شمــــار آوریم ، چنـــان که عــده ای از 
                     عالمان اسلام چنین نظر داده اند.و دیگر اینکه تعــــالیم عرفــــــانی را در خلاف دین و شـریعت
                     ندیده ، امــــــا در پذیرش و اجــــرای این تعـــالیم با احتیاط گام برداشته ، از هدایت و حمــایت 
                     وحی و دین و پیشوایان معصوم علیه السلام دور نیفتیم. 
                     به نظر می رسد دیدگـــــاه دوم ، به منطق و احتیاط نــزدیک تر است . بــرای اینکه بــــا داشتن
                     چنین دیدگـــــــــاهی ، بدون فاصله گرفتن از دیــن ، می تــــوان از نتــــایج سیــر و سلوک نیز 
                     بهره مند شد . 
                                                                                          عرفان عملی در اسلام - دکتر سید یحیی یثربی
                     ---------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                   سزای عمل 
                     ---------------------------------------------------------------------------------------------

                                                   رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : 
                                                          من یعمل سوء ، یجز به فی الدنیا 
                                                 هر کس عمل بد کند ، در دنیا سزای آن می بینند. 
                                                                                                             نهج الفصاحه

                                                                       حکایت
                        سقایی در بخارا سی سال برای خانه ی زرگری آب می آورد .
                        زرگر زنی نیکو روی و پارسا داشت.
                        روزی آن سقا آب آورد و زن را در میان خانه دید که ایستاده است.
                        ناگاه نزدیک آمد. دست زن گرفت و برپیچید و تند برفت!
                        چون زرگر به خانه آمد زن گفت :
                        راست بگوی که امروز چه کرده ای که خدای تعالی را در آن رضایت نبوده است ؟!
                        مرد گفت : هیچ نکرده ام مگر آنکه صبحگاه دست زنی را گرفتم که النگو به آن کنم.
                        همسرش گفت : پناه بر خدا ، که چون تو این عمل کردی ، سقا نیز پس از سی 
                         سال امانت ، امروز به صبجگاه دست بر من برپیچید!
                         مرد گفت : توبه کردم.
                         روز دیگر سقا بیامد و در پیش زن در زمین غلطید و گفت :
                         مرا عفو کنید که دیروز به وقت صبحگاه ، شیطان مرا از راه به در برد.
                         زن گفت : تو را جرم نبود. جرم ، شوهر من کرده بود !
                                                                                                     نصیحه الملوک - غزالی


» وصال
»» نظرات دیگران ( نظر)

<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
اسامی مقدس امام زمان علیه السلام در کتب مذهبی ملل مختلف جهان
شعبان مبارک
کیفیت ولایت مولا و گوشه ای از سخنان گرامیش
سر گذشت تولد حضرت ولی عصر (عج )
سخن
مناجات
به یاد دوست
حکایت
تقدیم به تو
انتظار
زندگی
معالجه حسد با علم و عمل
یاد یاس کبود
ترکیب انسان از جسم و نفس
رابعه عدو یه
[همه عناوین(60)][عناوین آرشیوشده]

بازدیدهای امروز: 2  بازدید
بازدیدهای دیروز: 8  بازدید
مجموع بازدیدها: 288326  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

شمیم وصل
مدیر وبلاگ : وصال[61]
نویسندگان وبلاگ :
شمیم وصل
شمیم وصل[16]

نیامدم از خودم بگم . آمدم از آنها بگویم آنها که ارتباط دهنده ما هستند با آسمان
» لینک دوستان من «
انتظار
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
یاران در حریم
حضرت علی (ع)
دنیای جوانی
نمازخانه بوستان بهاره
ستاره کوشولو
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد
یگان
رایحه
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
کله سحر
گل دختر
روانشناسی آیناز
شلمچه
تکنولوژی کامپیوتر
قصه بچه بسیجی
سین جیم های اخلاقی
برای اولین بار ...
حج دل
جرعه ای از شراب عشق
رند
سیاست
عشق الهی: نگاه به دین با عینک عشق و عاشقی
تکبیر
سخن دل
یا علی بن موسی الرضا (ع)
هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
دانشجویان
سفرهای عاشقانه
پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h
.:: گاواره ::.
ای که دور از منو در قلب منی ..... با خبر باش که دنیای منی
آسمان سرخ
نورهدایت
پریوش
راهنما
بچه مشد
موج برتر
حقیقت بهائیت
با او می شود ...............
نیلوفر
صمیمانه ها
سلام دوستان
هزار و یک نکته
شب نوشته‏های تلخون
هوافضا و هواپیما
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
عاشقان علی و فاطمه
وقایع
از من تا صفر ، از صفر تا بینهایت
پله ... پله تا خدا !
من و رویاهام
خلوت تنهایی
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
وبلاگ ایران اسلام
زئوس
تک ستاره
کریمه اهل بیت
باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه
بازی بزرگان
کسی که مثل هیچکس نیست
در هوای دوست
زندگی تکرار است
کوثر
مهراوه من
بهترین دوست
بیدلانه
طهور اکبر
طریق عشق
خدا بود و دیگر هیچ نبود
شهید ولایت
بی یار
قلم سفید
سفره ی اذون
چرا و چگونه...؟؟؟
پیش نمایش
نقد مفید
زن نوشت
تا شکوفه ی عشق
اینک از حال به آینده پلی باید زد
ابریشم طلایی
قائم
حرف هایی که بر دل ماند
دقایق سرخ زندگی
با حالیسم
مسطور
پله پله تا خدا
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «