آیا حیا دارید ؟
آیا خود را عاقل میدانید ؟
دین چطور ؟ از راه و روشی که خدا به اسم دین فرستاده استفاده میکنید ؟
رابطه عقل و دین و حیاء را میدانید ؟
امام علی که سلام بر او باد می فرمایند :
جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت : ای آدم من مامور شده ام که ترا در انتخاب یکی از سه چیز مخیر سازم
پس یکی را برگزین و دوتا را واگذار .
آدم گفت : آن سه چیز چیست؟
گفت : عقل ، حیاء و دین
آدم گفت : عقل را برگزیدم .
جبرئیل به حیاء و دین گفت شما بازگردید و او را واگذارید.
حیاء و دین گفتند ای جبرئیل ما ماموریم هر جا که عقل باشد با او باشیم. گفت خود دانید و بالا رفت.
از این روایت میتوانیم چنین نتیجه بگیریم که عقل با حیاء و دین لازم و ملزومند و از یکدیگر جــدا نشوند.
اگر حیاء نداریم یا کم داریم معلوم است از عقل هم بهره ای نداریم یا از آن استفاده نمیکنیم بقول معروف
تعطیلیم !!
یا اگر دین نداریم و از راه و روشی که اسلام به نام دین در اختیـــارمان گذاشته تا در زندگی بکاربندیم
و سعادتمند شویم استفــاده نمی کنیم میشه نتیجه گــــرفت که راه عقلانی و درستی در پیش نگرفته ایم.
پیامبر اکرم(ص) سخنی دارند که لا دین لمن لا حیاء له بمعنی اینکه هرکس حیاء ندارد دین ندارد.
همچنین امام علی(ع) فرمود :
شرم کلید همه خوبیهاست .
دروغ کلید همه بدیهــاست.
البته شرم وحیا دونوع ممدوح و مذموم داریم که نوع ممدوح آن در شرم و حیا از خدا وخلق خدا در انجام
ندادن اعمال ناپسند و شرم و حیا مذموم در خجالتی بودن بیش از حد در همه حالات زندگی و همچنین شرم
از انجام ندادن وظایف شرعی ، عرفی ، اخلاقی و قانونی خود است .
---------------------------------------------------------------------------------------------------
راستی شما جزو کدام دسته از افراد زیر هستید ؟
شخصی به خدمت امام جعفرصادق رفت و پرسید :
بعضی از مردم وقتی برایشان سخنی میگویم هنوز نصف سخن را نگفته ام میفهمند ، بعضی دیگر تمـام
سخنم را میگویم تا بفهمند و برخی دیگر از مردمان باید دوبار سخنم را تکرار کنم تا بفهمند .
امام فرمود : میدانی چرا چنین است ؟ آن شخص عرض کرد : نه!
امام فرمود : آنکه تمام سخن ترا از بعض گفتارت می فهمد ، کسی است که نطفه اش با عقلش خمیر شده
است و آنکه پس از اتمام سخنت جوابترا میگوید کسی است که عقلش در شکم مادر باو آمیخته است و
آنکه چون سخن گوئی گوید : دوباره بگو کسی است که پس از بزرگ شدن عقلش باو آمیخته شده است .
منابع احادیث : اصول کافی ج 1 و میزان الحکمه ج3